Ematters Nieuws

11 tips om je engagement op peil te houden

E-mail is en blijft een van de belangrijkste online marketing kanalen. De ongeslagen ROI, de unieke positie in 1-op-1 communicatie en de snelheid het tot één van de belangrijkste online marketing kanalen van vandaag. Maar het medium is even genadeloos als lucratief. Het vraagt om een perfecte voorbereiding: eenmaal verzonden is er geen weg meer terug. Het succes van je campagne is onder andere afhankelijk van (responsive) design, (gepersonaliseerde) content, herkenbare headers, segmentatie, de deliverability van de ESP, correcte opt-in, de ontvangende server, de opt-out procedure, spamscore, procedures, links en landingspagina’s.

Daar hoort tegenwoordig engagement bij. We zien dat engagement steeds grotere invloed heeft gekregen op het succes van e-mailcampagnes. E-mail providers zoals Gmail en Outlook analyseren de reactie (of uitblijven daarvan) van de ontvanger, bepalen op basis hiervan de waarde van je bericht. En daarmee je plaats in de inbox. Worst case scenario: als je engagement-score laag is, wordt je bericht als spam gemarkeerd. Zonder pardon. En eenmaal in die bak beland, is het niet eenvoudig om het tij te keren.

Hoe wordt je e-mail getoetst op engagement?
Gmail en Outlook.com geven aan dat zeven signalen de engagement bepalen:

1. Open, click: – positief, de mail is relevant
2. Reply: – positief
3. Verplaatsen naar prullenbak of spam: negatief – mail is niet relevant en wordt verplaatst
4. Markeren als geen spam – positief
5. Email verwijderen zonder te openen – negatief
6. Verplaatsen naar andere folder – positief
7. Voeg toe aan adresboek – positief

Deze signalen hebben niet alleen effect op uw reputatie binnen de inbox van de ontvanger; e-mail providers analyseren ook het groepsgedrag en bepalen op basis daarvan prioriteit. Als het merendeel van de groep negatieve signalen afgeeft, is de kans groot dat bij volgende campagnes proactief gehandeld wordt op basis van de verlaagde engagementscore. Een slechte reputatie bij Gmail kan bijvoorbeeld ervoor zorgen dat mail niet in de inbox wordt afgeleverd, ook al heb je bij de individuele ontvanger een goede reputatie.

Houd je engagementscore op pijl

1. Zorg voor een heldere opt-in procedure en zorg dat iemand volledig betrokken in de campagne. Maak duidelijk wat deze kan verwachten van je en wanneer;
2. Zorg voor een duidelijke en zichtbare opt-out procedure. Markeren als spam is dé eenvoudigste manier van uitschrijven en rampzalig voor je engagementscore en nog te vaak zijn marketeers banger voor uitschrijvingen dan een lage engagementscore;
3. Activeer inactieve subscribers! Stel jezelf de vraag, wie heeft de mail de afgelopen 6 maanden geopend? Hebben zij de 5, 10 of 20 emails die ik heb gestuurd wel geopend?
4. Blijf trouw aan je content belofte. Opens en clicks staan bij Gmail bovenaan de e-mailketen, echter betekent dit niet dat clickbait hier de oplossing voor is. Integendeel, zorgt dit waarschijnlijk voor afbreuk van je betrouwbaarheid.
5. Commit aan een dynamische content formule, kijk verder dan CTR en categoriseer content. Geef prioriteit aan wat men wil ontvangen, dit is al een groot aandeel in het voorkomen van een opt-out.
6. Het draait allemaal om balans in misschien wel de belangrijkste fase van engagement: onderwerpsregel. Durf te blijven testen met A/B en blijf vernieuwen. Houd de ‘winnaars’ bij maar neem deze spaarzaam in gebruik. ‘Flirten’ met subscribers doe je niet met steeds dezelfde one-liner, ongeacht of deze in een nieuw jasje zit of niet.
7. Segmenteer op engagement. Sluit een nieuwsbrief bij één groep goed aan, maar bij de ander nog niet? Overweeg met zelfde nieuwsbrief de aparte segmenten te mailen met experimentele veranderingen. Neem afscheid van subscribers die niet reageren en voer de dialoog met actieve subscribers op;
8. Overweeg een campagne op basis van reply. Of je nou iets doet met de reacties óf niet, een reactie zorgt bij de meeste e-mailclients dat je automatisch wordt toegevoegd aan de vertrouwde afzenderlijst. Mailen vanuit een noreply@ is vanuit een dialoog gedachte niet de goede manier, maar stimuleren tot een reactie is een effectieve manier om je engagement te vergroten. Tip: Koppel het reply-adres aan servicetools als Zendesk.
9. Verzenden met de e-mail van een ‘echt’ persoon blijkt effectief. Ontvangers openen de mail vaker, en klikken zelfs vaker door. Zij ervaren de mail nu als meer betrouwbaar en persoonlijk dan voorheen.
10. Zorg dat de e-mail goed leesbaar is en blijft op verschillende (mobiele) apparaten. Uit onderzoek van 1.8 biljoen opens blijkt dat de eerste interactie plaatsvindt op de smartphone!
11. De #1 trend in deliverability in 2016 is combinatie van DKIM, SPF en DMARC configuratie. Zie het als een double opt-in voor je afzenderadres en bijbehorende e-mail. Must-have!

ESP’s zoals Tripolis Dialogue, Selligent en Copernica hebben uitstekende tools aan boord om uw engagement inzichtelijk te maken. Ematters helpt u graag hierbij. Neem voor vragen gerust contact op met Tan Nguyen op 020-7073690.

Stagiair(e) Online Marketing / SEA

Ben jij op zoek naar een leerzame en uitdagende stage op het gebied van online marketing aan de klant- en bureauzijde. Ben je minstens 5 maanden beschikbaar? Dan zijn wij per direct op zoek naar jou!
Over Ematters:

Ematters is een realtime marketing bureau uit Amsterdam, gespecialiseerd in digital advertising, eCRM en marketing consultancy. Wij werken voor merken, klein en groot. Elk met evenveel aandacht. Onze klanten delen namelijk dezelfde ambitie: maximaal resultaat. Ematters brengt merken in contact met hun doelgroep en bouwt dit contact, op basis van kennis en data, uit naar een waardevolle klantrelatie.

Jouw nieuwe uitdaging als Stagiair(e) Online Marketing (Google, Facebook, Twitter):
• Werkt met en ondersteunt search specialisten met het managen van paid search campagnes op Google, Bing, Yahoo en/of AdMarkt;
• Schrijven van advertentieteksten ten behoeve van paid search campagnes;
• Optimaliseren van relevante keywords;
Lees verder

Stage bedrijfskunde en procesmanagement

Ematters is op zoek naar een stagiair(e) voor een interne opdracht op het gebied van bedrijfskunde en procesmanagement.

 

Tijdens je stage maak je onderdeel uit van het prijswinnende team van Ematters. Je werkt zowel in teamverband als zelfstandig aan een uitdagend en belangrijk project. Daarnaast biedt Ematters je alle ruimte om je studie succesvol af te ronden met hulp van succesvolle online marketingspecialisten en ondernemers. Ematters biedt niet alleen een stage; we bieden je ook de kickstart voor je verdere loopbaan. En natuurlijk haal je af en toe ook koffie voor je collega’s, maar dat doet de CEO ook 🙂

 

Vanuit ons kantoor aan de Valschermkade in Amsterdam, in het hart van de Amsterdamse reclamewereld, werk je actief mee aan een project ter inventarisatie en optimalisatie van de bedrijfsprocessen van onze steeds verder groeiende organisatie. Het doel van jouw stage is om samen met de operational manager deze processen in kaart te brengen. Je licht het gehele bureau door, gaat gesprekken aan met collega’s en brengt zo de gehele organisatie in kaart. Van daaruit stel je optimalisaties voor en help je met de realisatie van deze optimalisaties.

 

Ben je minimaal 5 maanden beschikbaar? Dan zijn wij per direct op zoek naar jou!

 

Lees verder