Marktplaats

Over Marktplaats

  • Marktplaats, opgericht in 1999, was in Nederland één van de eerste websites die zich volledig richtte op rubrieksadvertenties. Sinds de oprichting is de onderneming uitgegroeid tot de populairste website op dit gebied in Nederland met een nog altijd groeiende klantenbasis van particulieren en kleine en grote bedrijven. Elke dag bezoeken ruim 1.3 miljoen mensen Marktplaats. Samen kopen en verkopen zij een zeer divers aanbod aan nieuwe en gebruikte producten en diensten

Case:

  • Vergroten van het aantal nieuwe bezoekers en het genereren van conversies

Uitdagingen:

  • Genereer relevant verkeer voor 2 bezoekerssegmenten: verkopers en kopers
  • Optimaliseren van de ‘customer journey’
  • Opzetten van duidelijke reporting

Acties:

  • Optimaliseren op basis van CTR en CPC resultaten
  • Optimaliseren van de ‘customer journey’ (bezoek- en conversiegedrag)
  • Uitgebreide UTM-tagging voor optimale tracking in Google Analytics
  • Wekelijks uitgebreid rapport en optimalisatie-advies

Resultaat:

  • Doorklikratio (CTR): +760%
  • Kosten per klik (CPC): -78%
  • Conversies: +180%
  • Afvangen en in een database opslaan van ingevulde kentekens (banners en landingspagina’s)
  • 5 Bannersets (35 sub-bannersets) (utm-tagging) & 3 ‘customer journey’ flows