Hoe zet je D2C nu écht goed in.

Direct to consumer (DTC of D2C) wordt gedefinieerd als de promotie en verkoop van producten rechtstreeks van de maker of fabrikant (B2B) aan klanten (Consument), waarbij alle tussenliggende kanalen zoals marktplaatsen, tussenpersonen, fysieke winkels en retailers worden overgeslagen. Een praktisch voorbeeld hiervan is een ecommerce omgeving (webshop) die een B2B/merk heeft om zijn/haar producten rechtstreeks te verkopen aan de consument. Met hierdoor minder afhankelijkheid van derden, minder marge-onderhandelingen en meer mogelijkheden met branding en fulfilment, is het D2C-model een aantrekkelijke manier voor zowel opkomende merken (gemakkelijke toegang tot een markt) als voor bestaande merken (verdieping in de merkervaring). De D2C e-commerce genereert meer first-party data van klanten en creëert volledig grip op de relatie met je consument.

Daarnaast is het voor diverse merken bijzonder interessant om de klant zich meer tot haar te binden. De consument kan op een korte termijn een brandlover worden zodra zij goed betrokken wordt gemaakt met het merk. De D2C kan een goed onderdeel zijn van de totale strategie omdat je product direct bij de consument terecht komt en je deze touchpoint goed kunt integreren binnen je Customer Journey. Als  je deze goed inricht dan kun je de profielen laden met de gewenste data die weer van belang zijn om de processen te optimaliseren.

Omdat je zo dicht bij de consument bent kun je met die reden ook een directe link leggen met de Customer Intimacy strategie waarmee echt een verbinding wordt gecreëerd tussen het merk/bedrijf en de consument. Hier kun je weer twee belangrijke momenten uit halen;
1, de samenwerking (ook op data) met de retailer/partner
2, intern met andere afdelingen, omdat je namelijk direct informatie ontvangt van de consument en deze kun je binnen je organisatie goed borgen.

Bij de Customer intimacy strategie is data een belangrijke driver. Deze data komt uit diverse onderdelen vanuit je D2C strategie. Denk daarbij aan de volgende onderwerpen;

  • Volledig assortiment online (retailers kopen eigenlijk flarden van het assortiment)
  • Volledig productinformatie; om je consument te informeren zoals het hoort
  • Testen van nieuwe producten; denk aan je productinnovatie (tbv afdeling product en sales)
  • De verkoopresultaten vanuit je D2C omgeving; Online cijfers, engagement (tbv afdeling marketing en sales)
  • First party cookie met als toekomst second party cookie (tbv afdeling marketing)
  • Data verzameling en update
  • Extra stimulans voor partners waar je eventueel mee samenwerkt (delen van informatie)
  • Andere segmenten en partijen aanboren die volgens het traditionele verkoopkanaal niet gerealiseerd wordt.

Ematters ondersteunt hierin om je D2C strategie uit te schrijven en te integreren in je Customer Intimacy strategie. Heel pragmatisch doen we dit aan de hand van een data strategie, de Golden profile en we borgen deze in de Customer journey. Waardoor je email campagnes altijd relevant en persoonlijk zijn. Uiteraard maken we hier mooie dashboards van welke je kunt delen binnen je organisatie om zo de Customer Journey strategie gaat leven. Met andere woorden, we maken je D2C strategie tot leven!

Meer kennis